lördag 18 september 2010

Jag har virkat


Till slut har jag fått den lilla virkkursen av Anna, den i mormorsrute-virkning.
Det var ju inte riktigt så svårt som jag föreställt mig, men jag får verkligen ont i händerna. Håller jag virknålen på ena sättet får jag ont i höger tumme, på andra sättet på ovansidan av vänster hand.
Jag tror jag fortsätter med min stickning istället. Idag har jag börjat dagen med melodikryss och fästning av trådar på lapparna till min sockgarnsfilt. 68 trådar hann jag med, fler lär det bli. Har drygt 120 lappar och det blir ju ingen filt när varje liten lapp är ca 5x5 cm.
Just nu har jag heller inte något sockgarn att sticka av.
... det var en lögn. Jag har massor av sockgarn, men jag har tänkt mig att sticka sockar av dem först och sedan använda resterna till filten. Det verkar ju dumt att sticka upp 50 g garn i smålappar som väger 2-3 g.

5 kommentarer:

  1. Hej Ida!
    Tidingen är din, lämnar in den på bibblan på måndag när jag hämtar dottern på skolan!

    /Marlena

    SvaraRadera
  2. Hörru, dra lite i den så ser den nog plattare och snyggare ut! Du var ju jätteduktig och kan virka (om du vill) Viljan ska vi ta tag i nästa gång tänkte jag, så ta med garn och virknål. En blommig sjal kanske?

    SvaraRadera
  3. Kolla gärna in på vår blogg och låna handen. Sprid vidare...

    SvaraRadera
  4. Jodu, ta med ett garn du gillar och som funkar med virknål 2,5 cirkus. Tänkte att du får göra en minisjal för att få in mönstret. Man virkar nämligen hypotenusan i trekanten först och sedan kortare och kortare varv (vilket tar lite tid i början).
    Ses kanske på syfestivalen också?

    SvaraRadera
  5. Om virkningens eventuella fördelar och nackdelar:
    a) eftersom dina barn förmodligen utvecklat sin självbevarelsedrift tillräcklig långt för att titta innan de dyker i en famn med tio vassa ändar så kan du lugnt fortsätta att sticka
    b) får man ont finns det väl ingen anledning att plåga sig? Det finns stickning så det räcker och blir över.

    SvaraRadera