lördag 14 november 2009

Hemlis 6

Efter många funderingar, fram och tillbaka...
bestämde jag mig för att jag vill vara med. Detta av anledningen att jag just nu inte tycker att jag har råd eller tid att få drömma om garnköp till mig själv. Om jag då skaffar mig en anledning till att få gå till garnbutiken och dessutom får lite lyx till mig själv blir ju allt bra ändå! Att dessutom få komponera lite presenter som jag själv skulle tycka om att få är ju en jättevinst bara det.

Så här kommer mina svar till Hemlis 6:
1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Ull av mjuka sorter, tjocka och tunna. Silkeblandningar har jag också stött på några som jag tyckt mycket om.
2. Vilka är dina favoritfärger?
Grönt! Det mesta jag gör är grönt, men när jag måste bryta det mönstret blir det ofta lite brunt eller rostrött/orange.
3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Blått har jag mycket svårt för, det finns några få blå nyanser jag klarar av, det är så snyggt på andra, men inte på mig.
4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Det beror ju på stickning och garnkvalité har jag märkt. KnitPro är ju bra. Jag använder mest rundstickor, till allt utom strumpor och vantar då använder jag mycket hellre korta strumpstickor.
5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat sen jag var liten, så drygt 30 år. Jag har alltid haft någon stickning på gång, men har sedan 2005 stickat riktigt mycket. Jag tror nog att jag är någonstans nära avancerad stickerska, men har ännu inte provat på riktigt alla tekniker och kan inte riktigt påverka alla mönster så som jag vill.
6. Dricker du kaffe? Te?
Både kaffe och svart te.
7. Är du allergisk mot något?
Nej
8. Vilken slags musik tycker du om?
Jag tycker om många olika sorter, helst sådant där man hör texten och den är innehållsrik, berättartexter. Just nu lyssnar jag mest på Ebba Forsbergs tolkningar av Dylan och Cohen. Men återkommer ofta till Heather Nova, Sinéad O’Connor, Dylan, Lundell och Thåström. I nuläget är det mest döttrarna som bestämmer musiken och det blir mest melodifestivalmusik som jag inte är väldigt förtjust i och jag hinner inte själv hitta det nya bra som kommer.
9. Favoritgodis?
Det mesta.
10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Nej, har virkat några saker och syr ibland vid behov, men kommer inte igång riktigt som jag skulle vilja.
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Oj, det är svårt att svara på. Jag har nog stickat mest sjalar och nu på senare tid en del tröjor. Alla bebisar som fötts i min närhet har också fått något stickat, men jag har nog inte någon favoritstickning.
12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Ja, en riktigt snygg tröja med flätor att ha i skogen, till mina snyggstövlar.
14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, har 15 cm runt handleden.
15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja, som ett kort litet projekt är det alldeles lagom.
16. Stickar du sockor?
Ja, det händer, när jag hittar något riktigt spännande mönster.
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Min storlek på skor är ca 37. Jag har 23 cm på längden och 23 cm tjocka fötter.
18. När fyller du år?
20 juli
19. Stickar du med pärlor?
Ja, men inte så ofta. Några sjalar och mössan Odessa.
20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Jag läser helst romaner, aldrig deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar